Tuesday, December 23, 2008

Karácsonyi szokások

Holnap van Karácsony Este. Nálunk mindig nagy ünnep volt mióta én kislány voltam. Az is régen volt... Emlékszem mikor Farádon Nagymamának ugyan olyan cipője volt mint a Jézuskának. :) A sok sürgés-forgás. Fa diszítés ami mind Anyu, Kismama és Nagymama feladata volt. Mi Verával alig vártuk, hogy végre megszólaljon a csengő ami a kis Jézus jövetelét jelezte. Persze, mint minden gyerek mi is az ajándékot vártuk legjobban. Soha nem felejtem el mikor Győrben kinyitották a hálószoba ajtaját és a plafonig érő feldiszített fát a gyertya és csillagszoró fényben elősször megláttam, alatta a hajas babák, játékok és ruhák. Csodálatos volt! Utánna vacsora, társas játék késő éjjelig. Mind ez vagy kb. 55 éve.

Ma már itt Los Angelesben nincs hó, bár az idén a hegyek havasak körülöttünk, a fát már legalább egy héttel előtte mindenki feldíszíti . Gyertya és csillagszoró nincs a tűzveszély miatt. A csomagok a fa alatta gyűlnek.
Én, míg a fiaim kicsik voltak igyekeztem az utolsó napon csinálni mindent, hogy meglepetés legyen de egyedül nehéz volt. Aztán évek során már elmaradtak az otthoni szokások.
Már előre feldíszítettem a fát ami először egy kis problémával járt: tele aggattam szalon cukorral és mondtam a fiaimnak (lehettek 3-4 évesek) nem szabad hozzányúlni, mert akkor a Jézuska visszaviszi. Nimródnak volt annyi esze, hogy nem nyúlt hozzá de aláfeküdt és leharapta a szaloncukrot. Igazán nem tudtam a nevetésemet visszafogni, pedig szigorúnak akartam látszani. A vége az lett, hogy évekig minden szaloncukor eltünt a fáról már Szent Este előtt. Így most már rá sem teszem. Azért nálunk is kialakult egy-két hagyomány ami a mienk. Pl a tökéletes karácsony fa vadászat. Sokszor végig járjuk az összes Valley-ben lévő farmot, mire megtaláljuk az igazik. Az idén végre Csaba is jött velűnk. Érdekes módon mind a hárman kiválasztottuk ugyan azt a fát. Mintha csak minket várt volna...Persze a város másik végében. Minden díszt amit évek során a fiúk készítettek nekem vagy vettem mindig felrakom. Minden évben veszek egy két újjat hozzá. Az idén egy pár Hawaii békát vettem. Irtó aranyosak! Szeretem a régi dolgokat, sok melegség van bennük a hozzájuk fűzödő emlékektől. Teljesen mások, mint a mai hideg műanyag dolgok amit az ember csak ideig óráig tart meg és eldobb. Nem kell félre érteni én is szeretem a modern technikát az idén pl. LED lámpákat tettem fel a fára, de vannak olyan tárgyak amik megőrzik az emlékeket és sok sok örömet okoznak családban. Ilyenek a régi karácsonyi díszek is.Mivel Nimród fiam Karácsony este született így azt is ünnepeljük. Torta sütés, ami általában mint Apu mogyorós tortája. Végig járni a szomszédokat ajándékkal. Ők is jönnek mindig itt az a szokás.

Este 7 felé "Gyertya, illetve LED light gyújtás" Mennyből az Angyal kazettáról, fotózás. Mivel meghíztunk egyre kevésbé férünk el a sofán, de azért mind odaülünk, hogy emlék is legyen (milyen jó lenne ha most nézegethetném a régi karácsonyi képeket, de akkor még nem volt.) Nimród szülinapi köszöntése. Vacsora ami rántott hal, rántott shrimp, rizsa, saláta és gyümölcs pezsgő utána csomag bontás. Nálunk mindenki kap valamit még a Vizslák és KiKi a parrot is. Torta evés... visszaemlékezés a régi időkre, emlékekre. Olyan gyorsan elmultak az évek, hogy észre sem vettük.

Boldog Karácsonyt Nektek!

No comments: