Saturday, October 4, 2008

Halloween - Are you ready?

Octóber 31-én ünneplik Észak Amerikában a Halloween napját.
Ez eredetileg egy régi Ír ünnep amit "Shamhain" ünnepnek hívtak. Magyarul, Sámán. A régi Sámán ünnep a Gaelic kultúrából ered és a termés aratásának volt az ünnepe. Sokszor, mint a Celtic Új Év emlegetik. A hiedelem szerint Október 31-én a halott világ feljön az élők közé és tönkreteszi a termést. Kosztumöt és állarcot hordva, sokszor tüzet gyújtogatva ünnepelték, mimikálták az Evil Spiritet.
Ide, az USA-ba a 19-dik században hozták magukkal az Ír bevándorlók. Azóta ilyenkor a házakat feldiszítik, a kerteket temetőknek dekorálják. Házról , házra járnak cukorkát kéregetni, ma már főleg a gyerekek, és amelyik házban nem kapnak azt megátkozzák. Persze ez már nem ilyen komoly, mint régen. A legtöbb helyen állarcos partikat rendeznek. A gyerekek pedig este későn beöltözve járják a házakat cukorkáért. Mi is minden évben kidiszítjük a házat és összevásárolunk egy kazal cukrot, édességet, hogy ha jönnek a gyerekek legyen mit adni. Egyre kevesebb a látogató mióta rentgeteg a crime és sok rosszindulatú ember van. Elősször nagyon érdekes volt látni a sok kidiszített házat, várni a gyerekeket. Még én is beöltöztem boszorkánynak.



Természetesen nem maradhat el a Tök kivájás sem a gyerekek nagy örömére amibe aztán éjjelre gyertyát teszünk, hogy a rossz szellemeket elűzze.
A jó háziasszony ilyenkor finom Pie-t süt a kivájt tök darabokból. Én nem szoktam, igazán nem is szeretem. Magyarországon imádtam a sütő tököt gyerek koromban de itt sajnos nem lehet kapni azt az igazi édes tököt amit a dér megcsipett. Talán a Yam hasonlít hozzá ízben a legjobban. Vajjal bekenve, egészben megsütve finom édes, parázs.

No comments: